Alla inlägg den 8 november 2014

Av rosalucia - 8 november 2014 11:24


  

Redan lördag? Oj vad veckan gick fort...


Lilltrollet blev hämtad i morse av en kompis och hennes mormor&morfar, de skulle ha

en heldag med roligheter.

Först Leos lekland och lunch, sen bio "Pojken med guldbyxorna" också middag hemma

hos dem. Ska få hemleverans av en mätt och trött liten tjej vid sextiden.


Så kul för dem!!!



Hemma är det ganska stillsamt, äldre dottern ligger fortfarande i sängen, och ser

film tillsammans med vår sjukligt sällskapliga hund.

Själv hade jag lust att ta fram adventsstakar...men det är visst lite tidigt, eller?

Kanske bara möblerar om, så blir det iallafall städat på samma gång, ja vi får se vad

det blir av dagen.


Tack vare lchf får jag  pröva på nya ingredienser som jag aldrig använt tidigare, det

är spännande!

Men jag antar att det är det som också avskräcker så många, att man måste tänka

om och lära sig väldigt mycket nytt.

Alltid lättare att göra som man alltid gjort.

Tur i oturen att jag haft allergibarn, så jag har redan gjort den "resan" två ggr förut, kanske blir lättare då.

Kom å tänka på allergier, att det Lilltrollet var mest allergisk mot som liten var precis

sånt som jag nu försöker undvika att äta. 

Hennes kropp reagerade egentligen helt naturligt, inser att var helt idiotiskt att

under flera år aktivt vänja hennes kropp vid att acceptera det igen...som vete, korn, råg, mjölk, baljväxter, sten- och kärnfrukter, färgämnen, smakförstärkare(glutamat),

stärkelser av olika slag osv osv.

Nåväl, det jag skulle berätta var att jag lagat "potatisgratäng" av rättika, gul lök, söt-potatis och jordärtskockor. Med grädde, ost och kryddor. Det blev supergott.

Till det åt vi tacoköttfärs, skivade tomater och "sallad" av spenatblad.

Både sötpotatis och jordärtskockor innehåller förhållandevis mycket kolhydrater(men mindre än potatis), men kroppen kan på något konstigt vis inte ta upp sockret ändå,

pga dess sammansättning. Bs påverkas alltså inte lika mycket som man skulle tro.



Det här är de senaste bokinköpen, mycket bra och läsvärda böcker (och recept).

       

http://www.bokus.com/bok/9789174242423/lchf-for-familjen-den-goda-vagen-till-matta-och-friska-barn/

http://www.bokus.com/bok/9789127137950/det-sotaste-vi-har-om-socker-och-vaxande-kroppar/

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


www.fotoakuten.se

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014
>>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Vardagsbloggar, allmänt...

Inredningsbloggar, hantverk

Sybloggar

Mat & Bak bloggar

Kost, hälsa, träning...

Länkar

Sök i bloggen

Live traffic feed


Skapa flashcards