Direktlänk till inlägg 27 maj 2009

blodsockermätning

Av rosalucia - 27 maj 2009 20:04

Så har jag då varit hos diabetessköterskan, hon var snäll!

Jag har fått en blodsockermätare och lärt mej "sticka" själv, det var inte så å farligt som jag trodde. Men lite läskigt är det ju.

Sen var det ju det här med maten...men den biten sköter jag nog rätt bra. Det är det det där andra...det goda, som blir det jobbiga att avstå från..eller hitta alternativ till. Det lär väl ta ett tag att få koll på vad man kan äta för att blodsockret ska hållas på jämn nivå. Så nu ibörjan ska jag testa blodsockret 4-5 ggr per dag, för att få en bild av hur blodsockret svänger.

Det som känns konstigt är att kroppen reagerar lika för allt socker; oavsett om det kommer från frukt & mjölk (å är nyttigt) eller om det kommer från godis. Annars tänkte man att det bara gällde det "onyttiga" sockret man skulle akta sig för, men så är det ju inte...

 
 
Ingen bild

Lowa

27 maj 2009 20:26

Usch va trist med alla stick men vi får ju hoppas på att du mår bättre sen. Kram

 
nilla

nilla

27 maj 2009 20:46

Oj, är det diabetes?

http://nillalivet.blogspot.com

 
Lisan

Lisan

27 maj 2009 20:51

Sjukdommar är ju aldrig kul, men det viktiga är ju hur du känner dig. Man får se livets påfrestningar som stimulerande utmaningar. Jag försöker med det varje dag och ibland lyckas jag faktiskt;)

Hur är det med sockerfritt godis och liknande, kan man äta sådant som diabetiker?

Hoppas nu att du blir piggare och ta hand om dig!

Kram

http://www.grisstian.blogspot.com

 
Malin

Malin

27 maj 2009 21:18

Oj då har du fått diabetes? Alltid försöka se det positiva, du kanske kommer att må bättre nu när du får medicin?

http://www.malkins.blogg.se

 
Ingen bild

rosalucia

28 maj 2009 08:44

Ja, det är nog diabetes. Tänkte att det kanske bara var nåt tillfälligt, men det funkar visst inte så..hm. Däremot ska det ju stabiliseras så att värdena blir normala; men man har ändå diabetes. (Typ som en alkoholist.)Man är "allergisk" mot socker och sånt som omvandlas till socker(snabba kolhydrater)forever liksom...tror jag, om jag fattat rätt. Man får så mycket information, så jag kommer inte ihåg hälften ens....

 
Ingen bild

Nini

28 maj 2009 11:02

Allergisk mot socker var ett bra uttryck!

 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

28 maj 2009 20:42

Jag trodde också att det bara gällde onyttigt socker som kroppen reagerade på. Så där ser man man lär sig något varje gång:)
Hoppas det går bra för dig, kjamen

http://bearclaw.bloggagratis.se

 
Truddelutt

Truddelutt

31 maj 2009 19:29

Nu verkar det inte riktigt som om jag har hängt med här...
Har du nyss fått reda på att du har diabetes eller?
Måste vara en hel del nytt att sätta sig in i. Hoppas det går bra!

Kramen

http://truddelutt.bloggagratis.se

 
Efwa

Efwa

6 juni 2009 20:58

Va försiktig med frukt också... Alldeles nyligen stod det i DN om att frukt kanske inte är så nyttigt som vi har trott och framförallt inte om man är diabetiker. Min man fick sig en tankeställare.

http://medeashem.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rosalucia - 16 november 2014 20:57


    Gjorde sanslöst GOD chokladsås idag!!! 25g smör, 2msk sötströ(eller sukrin), 1 msk kakao, 1 tsk vaniljpulver, 1 dl grädde. Låt småkoka några minuter under omrörning. Lilltrollet hade ett lass vaniljglass till, jag fick bara lite glas...

Av rosalucia - 14 november 2014 16:01

  Fredag igen, tycker dagarna bara flyger iväg. Men fredag det gillas, fastän man alltid är hemma så är det nåt extra med fredag. Även om den ser ut som de flesta andra dagar, men ja kanske lite mera mysfaktor. Med fika framför tv:n å så, lit...

Av rosalucia - 12 november 2014 16:39

Ingen har spytt någe mer, det tackar vi för!!!    Lilltrollet  är fortfarande snuvig, men hellre det än magsjuka.   Idag blev det stekt rödspätta, kokta (frysta) grönsaker med smör på, röd paprika och vit dressing till middag. Lilla åt ko...

Av rosalucia - 11 november 2014 17:49

Va tusan, idag spydde till å med hunden...   I lördagskväll mådde äldsta dottern illa(hon bor inte hemma och hade inte ätit nåt som vi åt). På söndag var hon frisk. Söndagkväll spydde nästa dotter, även hon frisk dagen efter. Och igår så fick...

Av rosalucia - 9 november 2014 15:25

  Igår gjorde vi spenatsoppa, så himla god var den. Gjorde mycket så det räckte till lunch idag också, å kanske en matlåda till dottern i morrn(om det inte går åt under kvällen...).   1 gul lök, smör att fräsa löken i, 1 kg fryst hackad spen...

Presentation


www.fotoakuten.se

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Vardagsbloggar, allmänt...

Inredningsbloggar, hantverk

Sybloggar

Mat & Bak bloggar

Kost, hälsa, träning...

Länkar

Sök i bloggen

Live traffic feed


Ovido - Quiz & Flashcards