Alla inlägg den 10 mars 2009

Av rosalucia - 10 mars 2009 18:04

Det damp ner en katalog i brevlådan, som jag aldrig sett tidigare.

Deerberg. Med massor av kläder som jag tyckte om; å skor!!!

Mest enfärgade linnekläder i enkla löst sittande modeller,  i massor av olika färger, det gillar jag!!!!

Å färgglada annorlunda skor. Det står till å med angivet om det är krom- eller vegetabiliskt garvat skinn (perfekt för mej som inte tål kromgarvat). Dessutom har de Fri retur...otroligt.

Enda nackdelen (verkar det som), är att det kostar en del...hm...

  

  

   


Man kan gå in på nätet också, www.deerberg.se men det är lite segt att titta där...eller så är det min dator som är seg. Beställ katalogen annars.

Av rosalucia - 10 mars 2009 11:56

Okej, nu har jag ett recept som funkar!!!

Det här brukar mamma baka, å jag har också provat. Jättegott är det!!

Om man gillar grovt fruktbröd, alltså.

Ingen jäsning och ingen knådning. Bara att röra ihop och grädda.


MÖRKT FILMJÖLKSBRÖD

2 bröd. Ugn:175 grader

7 dl vetemjöl

4 dl grahamsmjöl

2 dl grovt rågmjöl

1 tsk salt

1 dl solrosfrön

1 dl linfrön

1 dl hela torkade aprikoser (ca 100g)

1 dl russin

1 dl hasselnötter (jag brukar ta mandel, då jag o lillan inte tål nötter)

1 liter filmjölk

1½tsk bikarbonat

2 dl mörk sirap (räcker med 1 dl, om man vill)


* Blanda ihop alla mjölsorterna med salt, solrosfrö, linfrö, aprikoser, russin och nötter i en bunke. (Nötterna  och aprikoserna behöver inte hackas).

*Blanda i filmjölk, bikarbonat och sirap. Rör ihop till en tjock smet.

*Smörj två 1½ liters avlånga brödformar och häll/sleva i smet.(dela upp i tre formar om du vill ha dem fortare färdiga)

*Grädda bröden i formarna i nedre delen av ugnen, ca 1-1½ timme, lite beroende på ugn. Prova med sticka så att de känns torra.

*Stjälp upp bröden på galler och låt vila inlindade i kökshanduk.

På receptet står det att de ska vila i minst 5 timmar...(vilket vi nog aldrig gjort).

* Smart är att skiva brödet färdigt, innan man fryser in.



Presentation


www.fotoakuten.se

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Vardagsbloggar, allmänt...

Inredningsbloggar, hantverk

Sybloggar

Mat & Bak bloggar

Kost, hälsa, träning...

Länkar

Sök i bloggen

Live traffic feed


Ovido - Quiz & Flashcards