Direktlänk till inlägg 9 februari 2009

paltmiddag.....mmmm

Av rosalucia - 9 februari 2009 12:48

Har varit på stan och bunkrat upp mat för veckan, samt till en födelsedag i morron!!! Mellanstora tjejen fyller 15. Hemmagjord princesstårta ska det bli, typ...fast med rosa marsipan.

Och nu när allt är inpackat (jag hatar att packa upp!!), så blev det lunch på rester från helgen. Perfekt. Så gott, det blev värsta lilla buffen med en bit fläskfile från lördagen, lite schnitsel från söndan, klyftpotais och god sallad med rödlök o ananas. Mums.

Mycket för att man slipper laga till det förstås...hm.

Och nu jag ändå är inne på mat så; idag ska det bli Palt till middag.

Läste på facebook att en kompis hade haft paltfest i lördags, gissa om jag blev så sugen!!!!

Lite bökigt är det ju förstås, men gott.

 Tänkte passa på idag, då maken är borta på jobb tills imorron. Han är nämligen ingen paltätare...kommen från ett av våra grannländer som han är. Man måste visst vara uppvuxen med palt för att gilla det. Är det så?

För jag vet faktiskt ingen norrlänning som inte gillar palt.....

och den ska ätas med smör, sirap och lingonsylt...och knaperstekt fläsk brevid. Mmmmmmmmm....

Äter ni också era paltar så?

 
 
nilla

nilla

9 februari 2009 15:38

Oj, palt har jag aldrig lagat...
Svar på din kommentar finns på min blogg =)

http://nillaja.bloggagratis.se

 
karo

karo

9 februari 2009 15:41

Inte med sirap, men annars är det lika. Angående böket, såg du inte om "Raspeballer" i min blogg? ;-)

http://odietamo-karo.blogspot.com

 
Marie

Marie

9 februari 2009 15:53

Recept på palt önskas tack:)

http://www.vixax.com

 
kaptenkrok gör en visit

kaptenkrok gör en visit

9 februari 2009 17:41

Men vilken trevlig blogg du har!

Kroppkakor är väl något liknande *tänker* och det är jättegott! Längesedan, kanske dags? Vem vet!
Och smoothisar kan man inte få för mycket av heller!

Trevlig kväll!

http://kaptenkrok.bloggagratis.se

 
Truddelutt

Truddelutt

9 februari 2009 18:07

Vet inte om jag smakat palt någon gång. Kroppkakor däremot. Men kanske är ungefär samma?
Gillar du surströmming oxå eller?

http://truddelutt.bloggagratis.se

 
Ingela

Ingela

9 februari 2009 20:24

Ingen sirap, det smakar humbug med sirap... Här har snön också vräkt ner i det oändliga... Jag gillar snön men nu börjar jag också bli less den.

http://crosscreekrapids.bloggagratis.se

 
Yvonne

Yvonne

9 februari 2009 22:17

Härligt med rester! Det gillar vi i våran familj! Palt har jag aldrig ätit... Säkert gott! =)

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
AnnelieH

AnnelieH

9 februari 2009 23:15

Palt, det är en grej jag skulle vilja prova..*funderar*

http://www.metrobloggen.se/annelieh

 
Ingen bild

rosalucia

11 februari 2009 11:22

Nix, nån surströmming blir det INTE för mej, föredrar färsk mat!!!

Har tyvärr inget paltrecept!! Jag gör på "känn" bara. Riven rå potatis , lite salt och så mycket vetemjöl som går att knåda in i "degen". Palten rullas sen med blöta händer och släpps ner i kokande vatten (smaksatt med salt&socker). Kokas i en timme? eller så..
Googla, så hittar ni säkert ett vettigt recept!!!!!

Nä, kroppkakor smakar inte lika...men det är gott det också.

 
Bea

Bea

12 februari 2009 23:40

Jag har aldrig smakat palt, vad jag vet...tänker på det som Emil i Lönnerberga och lilla Ida fick av mor Alma..när Emil spiller paltsmeten över sin far...det är ju gjort av grisblod...är det samma du skriver om. Kroppkakor ser det ju ut som på bilden du har...är det Palt, på bilden? Jag som fått för mig att Palt påminner om blodpudding...som för övrigt är gott.

http://beatricer.bloggagratis.se

 
agata

agata

13 februari 2009 10:54

Återgäldar ditt trevliga besök!

Visstäter jag palt - gärna och mycket, men det blir inte så ofta eftersom det tar sån tid att göra. Släkten i Västerbotten har försett oss med palt-mix. Raspeballer heter det och kommer från Norge, och smakar precis som palt. Mycket bra!

Men någon sirap har vi inte. Lingonsylt, smör och eventuellt fläsk. Och mjölk till! Åh, nu blev jag hungrig...

http://agata99.blogspot.com

 
Ingen bild

rosalucia

13 februari 2009 11:18

Bea: Det du tänker på är blodpalt; som också är jättegott!! Men som jag aldrig skulle komma på tanken att laga själv..blod...hu.
Men äter det, det gör jag gärna!

Den Palt jag gjorde var potatispalt, allmänt kallad bara Palt häromkring. En del har fläsk inuti, men vi gillar bättre att äta det stekt vid sidan om.
Och då bli paltarna lite plattare än på bilden, men annars lika.
Åååå nu blev jag ju sugen på palt igen.....

 
Mita

Mita

15 februari 2009 16:55

Gudars så gott med palt!

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rosalucia - 16 november 2014 20:57


    Gjorde sanslöst GOD chokladsås idag!!! 25g smör, 2msk sötströ(eller sukrin), 1 msk kakao, 1 tsk vaniljpulver, 1 dl grädde. Låt småkoka några minuter under omrörning. Lilltrollet hade ett lass vaniljglass till, jag fick bara lite glas...

Av rosalucia - 14 november 2014 16:01

  Fredag igen, tycker dagarna bara flyger iväg. Men fredag det gillas, fastän man alltid är hemma så är det nåt extra med fredag. Även om den ser ut som de flesta andra dagar, men ja kanske lite mera mysfaktor. Med fika framför tv:n å så, lit...

Av rosalucia - 12 november 2014 16:39

Ingen har spytt någe mer, det tackar vi för!!!    Lilltrollet  är fortfarande snuvig, men hellre det än magsjuka.   Idag blev det stekt rödspätta, kokta (frysta) grönsaker med smör på, röd paprika och vit dressing till middag. Lilla åt ko...

Av rosalucia - 11 november 2014 17:49

Va tusan, idag spydde till å med hunden...   I lördagskväll mådde äldsta dottern illa(hon bor inte hemma och hade inte ätit nåt som vi åt). På söndag var hon frisk. Söndagkväll spydde nästa dotter, även hon frisk dagen efter. Och igår så fick...

Av rosalucia - 9 november 2014 15:25

  Igår gjorde vi spenatsoppa, så himla god var den. Gjorde mycket så det räckte till lunch idag också, å kanske en matlåda till dottern i morrn(om det inte går åt under kvällen...).   1 gul lök, smör att fräsa löken i, 1 kg fryst hackad spen...

Presentation


www.fotoakuten.se

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Vardagsbloggar, allmänt...

Inredningsbloggar, hantverk

Sybloggar

Mat & Bak bloggar

Kost, hälsa, träning...

Länkar

Sök i bloggen

Live traffic feed


Ovido - Quiz & Flashcards