Direktlänk till inlägg 4 februari 2009

Bra med stor syskonskara!!!!!!

Av rosalucia - 4 februari 2009 09:41

Tro det eller inte, men igårkväll var febern tillbaka. Efter att ha varit borta i två dar....konstigt.

Våran lilla unge är nu hur snorig å hostig som helst....., så för att lindra tristessen blev det en ny Barbiefilm, trots spartider!!!

Till henne lönar det sig att köpa istället för att hyra, eftersom hon ser sina filmer hur många gånger som helst...eller tills de är för repiga att funka i dvd:n.

Så dieten med jordgubbsfestis och lättsaltade chips fortsätter....hm...

nåväl, det kunde varit värre.

Tyvärr tilltalar den dieten mej oxå, med ett litet tillägg av kanske centerchoklad och kaffe!!!

Men den funkar nog inget vidare...så jag måste försöka skärpa mej!!!


Till nåt helt annat.

Har sett, hört å läst hur många förfasar sig över dom som skaffar många barn!!!

Förstås efter att ha sett programmet på tv om en annorlunda familj!

Som jag tyvärr inte såg; så jag måste bara säga min mening i största allmänhet!!! (Inte direkt om den familjen alltså).

JAG tror att man visst hinner med sina barn, även om man har många; därför då är det nåt man verkligen prioriterar!!!

Man har VALT det livet helt enkelt, BARNlivet. Och Familjen är förmodligen både intresse, hobby och jobb på samma gång.

Efter att ha jobbat på dagis så har jag tyvärr sett både en- och tvåbarnsfamiljer, där barnet/barnen inte prioriterats det minsta.

Utan kommit på både tredje, fjärde eller femte plats efter jobbkarriär å egna aktiviteter i oändlighet.

Så sammanfattningsvis så tror jag det beror på personlighet och ens livsval hur man sköter om sin familj och sina barn.

Det beror INTE på hur många barn man har.

Sen finns det naturligtvis massor av tvåbarnsfamiljer som ger all tid i världen åt sina barn, liksom det finns storbarnsfamiljer (fast knappast så många!) som inte tar hand om sina...

 MEN nån skrev att kvalité är bättre än kvantitet; dvs att ett barn skulle ha det bättre och få mer kärlek o tid, än barnen i en större syskonskara.

Å DET TROR JAG INTE ETT SKIT PÅ...det fick mej nästan att se rött av ilska.

Dessutom tror jag inte att det är särskilt roligt att vara ensambarn(för barnet alltså), även om föräldrarna tycker det är bekvämt å bra.

(Sen finns det ju alltid familjer som av olika anledningar faktiskt inte får/kan ha så många barn som de vill, skaffa syskon osv..men det är en annan historia.)

puh...nu har jag fått säga vad JAG tycker...skönt...

sen får ju förstås andra tycka vad dom vill...........

Förhoppningsvis så "råkar" man ju inte heller bara få en massa barn...utan att det finns en önskan att utöka familjen!!!!!!!!!


 
 
nilla

nilla

4 februari 2009 11:05

Håller med!
Människor är olika och därför behöver det också få se olika ut, helt enkelt.

http://nillaja

 
karo

karo

4 februari 2009 14:07

Äh, fyra är väl ingenting, kom igen när du har tio! ;-))
Nä, ingen kan påstå att ett barn i en skara på tio får mindre kärlek, punkt. Vissa klarar det, andra inte, det finns inga "regler". Min man och jag har två var, alltså har vi fyra stycken "halva tiden" så att säga, och jag blir lite smått snurrig mellan varven då. Jag är nog inte skapt att ha så många själv, och skulle antagligen inte göra mig lika bra som tiobarnsmamma som jag gör som tvåbarnsmamma. Men som varandes ensambarn själv, kan jag också säga att det inte alls betyder att man blir "kvävd" som någon uttryckte det. *S*

http://odietamo-karo.blogspot.com

 
Tant T

Tant T

4 februari 2009 16:23

Minns tiden innan barn...då var man trött efter ett par kvällars övertid på jobbet :) Nu är minst 14-timmars arbetsdag vardag...å jag skulle ALDRIG byta ut mina två skruttisar ;)

http://www.tanttrapporterar.blogspot.com

 
Sussie

Sussie

4 februari 2009 16:47

Jag är en av dem som skrivit om programmet, jag är absolut inte förfasad utan mer nyfiken på hur man orkar och får tiden att räcka till. Bara tvätt och plock kräver ju en del. Men det är väl så att man anpassar sig helt enkelt.
Å visst är det så att det inte spelar någon roll egentligen om man har 1 eller 10 barn när det gäller omtanke och kärlek, det finns nog både små och stora familjer där barn inte ses.
Jag är mer förundrad över hur man får struktur i sin vardag och hur man får tid med en ny relation? Jag är en nyfiken jäkel helt enkelt ;)
Näe förfasar mig gör jag verkligen inte! (hade nog kunnat tänkt mig en till om jag hade börjat tidigare).

http://bullmamman.bloggagratis.se

 
Yvonne

Yvonne

5 februari 2009 07:30

Jag har inte sett programmet, men det finns både bra och dåliga föräldrar, oavsett hur många barn man har! Många barn som är uppvuxna i stora familjer, säger att dom tycker att det är jobbigt medan många ensambarn tycker att det är skönt att få all uppmärksamhet. Sen är det för många precis tvärtom! =)
Jag jobbade som barnflicka i en familj med 7 barn. Dom for illa och de föräldrarna kunde inte ta han om dom som dom skulle. Samma sak med en ytligt bekant. Dom har 8 barn och soc har varit inblandad i alla år.
Sen finns det de föräldrar som VERKLIGEN klarar av att ta hand om 10 ungar! Flera av de familjerna har man sett på tv och det är nog just så att det blir en livsstil för dom!

Jag förfasas bara över familjer som inte TAR HAND OM sina barn. Sen hur många dom har, det känns oviktigt för mig!
Min dotter skulle inte vilja ha syskon boendes här. Hon är jättenöjd med sin uppväxt säger hon. Hon har aldrig kännt sig ensam utan har fått det hon behöver både från mig och från sina vänner. Alla är vi olika. En del är "flock-djur", en del ensamvargar! Och tur är väl det! =)

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
La Familia

La Familia

5 februari 2009 12:18

Kul att du gillar min blogg!

http://www.metrobloggen.se/lag

 
Truddelutt

Truddelutt

5 februari 2009 17:12

Stackars din dotter. Sjuk igen!! Gör väl inget om hon käkar chips. Hon kanske behöver det salta nu när hon har feber. Sen är det ju gott oxå. :)
Spelar väl ingen roll hur många barn folk skaffar. Är väl upp till var och en hur många man vill ha. Det viktigaste är ju att de blir älskade och väl omhändertagna!
kramen

http://truddelutt.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helena B

9 februari 2009 10:01

Säkert (förhoppningsvis) är de "många-barnsföräldrar" som verkligen valt många barn för att de VILL i majoritet. Men man kan inte blunda för att det finns en skara som skaffar många barn alldeles för lättvindigt och inte riktigt tar hand om dem på ett bra sätt. Naturligtvis finns det ettbarnsföräldrar som inte ens borde ha skaffat det där enda barnet, men trots allt är det tuffare att administrera en stor familj. Har man tänkt igenom, konstaterat att man har ork, tid och engagemang - ja då är det väl bara att köra.

 
Ingen bild

rosalucia

11 februari 2009 16:42

Vi kan alltså enas om att det är typen av föräldrar som i första hand avgör om barnen har det bra, inte hur många barnen är.
Som du Helena skrev; vissa borde inte ens ha ett barn!!!!
Och då förstås ännu mindre sju eller så..., medan det är det Perfekta livet för andra!!!
End of discussion.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rosalucia - 16 november 2014 20:57


    Gjorde sanslöst GOD chokladsås idag!!! 25g smör, 2msk sötströ(eller sukrin), 1 msk kakao, 1 tsk vaniljpulver, 1 dl grädde. Låt småkoka några minuter under omrörning. Lilltrollet hade ett lass vaniljglass till, jag fick bara lite glas...

Av rosalucia - 14 november 2014 16:01

  Fredag igen, tycker dagarna bara flyger iväg. Men fredag det gillas, fastän man alltid är hemma så är det nåt extra med fredag. Även om den ser ut som de flesta andra dagar, men ja kanske lite mera mysfaktor. Med fika framför tv:n å så, lit...

Av rosalucia - 12 november 2014 16:39

Ingen har spytt någe mer, det tackar vi för!!!    Lilltrollet  är fortfarande snuvig, men hellre det än magsjuka.   Idag blev det stekt rödspätta, kokta (frysta) grönsaker med smör på, röd paprika och vit dressing till middag. Lilla åt ko...

Av rosalucia - 11 november 2014 17:49

Va tusan, idag spydde till å med hunden...   I lördagskväll mådde äldsta dottern illa(hon bor inte hemma och hade inte ätit nåt som vi åt). På söndag var hon frisk. Söndagkväll spydde nästa dotter, även hon frisk dagen efter. Och igår så fick...

Av rosalucia - 9 november 2014 15:25

  Igår gjorde vi spenatsoppa, så himla god var den. Gjorde mycket så det räckte till lunch idag också, å kanske en matlåda till dottern i morrn(om det inte går åt under kvällen...).   1 gul lök, smör att fräsa löken i, 1 kg fryst hackad spen...

Presentation


www.fotoakuten.se

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Vardagsbloggar, allmänt...

Inredningsbloggar, hantverk

Sybloggar

Mat & Bak bloggar

Kost, hälsa, träning...

Länkar

Sök i bloggen

Live traffic feed


Ovido - Quiz & Flashcards